Welcome to this month's bilingual newsletter from the research group Diversity in Education (DivE)! Exams are just around the corner and most of us are ready to dive into assessment and granding mode. Before we do that, we would like to give our colleagues an update on our most recent activities. In this newsletter, we're celebrating several important milestones in the DivE-led research project "Non-formal faith education, the public school, and religious minorities in Norway" (FAITHED). In addition, we'll also introduce you to the exciting publications from our research team over the last couple of months.
|
|
|
Viktig milepæl for FAITHED-prosjektet |
Fem forskere fra Skottland, Tyskland, Danmark og Sverige utgjør den internasjonale rådgivergruppen for FAITHED-prosjektet. Sammen med tolv FAITHED-forskere og interesserte kolleger både fra INN og fra andre forskningsinstitusjoner deltok de i symposiet «Minorities, migration and religion: New perspectives on religious education in schools and faith communities in Europe» på Hamar 21. - 23. oktober. Symposiet ble svært vellykket, både faglig og sosialt, og det ble en milepæl på veien mot publisering av to bøker (en på norsk og en på engelsk) og flere artikler i løpet av 2025, som er siste år av prosjektperioden.
|
Forskningsprisen 2024 til FAITHED |
Da Universitetet i Innlandet skulle dele ut årets forskningspris til en forsker, et forskningsmiljø eller et forskningsprosjekt som hadde utmerket seg i løpet av året, gikk prisen til forskningsprosjektet FAITHED! Prosjektet «Ikke-formell trosopplæring, offentlig skole og religiøse minoriteter i Norge» (FAITHED) studerer barn og unge med bakgrunn i religiøse minoriteter i Norge og deres forhold til religionsundervisning i eget trossamfunn og i offentlig skole, og har involvert mange DivEre. Leder for prosjektet, Anders Aschim, mottok sammen med flere fra FAITHED-teamet prisen under universitetets årsfest 28. november. I begrunnelsen ble det særlig lagt vekt på Anders' inkludering av unge forskere i prosjektet. Hele DivE gratulerer FAITHED-laget med prisen!
|
|
|
Recent Publications from DivE |
Ole Kolbjørn Kjørven, Thor-André Skrefsrud og Joke Dewilde (UiO) har publisert artikkelen «Negotiating Indigenous participation and heritage at a multicultural museum event in Norway» i tidsskriftet Museum & Society. Artikkelen er basert på et feltarbeid på den internasjonale barne- og ungdomsfestivalen Stoppested Verden. Her intervjuet forfatterne både festivalledelsen og deltakere fra Øst- og Vest Grønland. De ble spurt om hva det vil si å delta som urbefolkning på festivalen. Ikke overraskende hadde de to aktørene ganske så forskjellige oppfatninger om akkurat det. Les mer her!
Together with former postdoctoral researcher from INN and DivEr, Artëm Ingmar Benediktsson, Vander Tavares has published an article that explores the role and potential of community, urban, and language courses for the adjustment and integration of Ukrainian refugees in Iceland. Read the article here. In collaboration with Sílvia Melo-Pfeifer (University of Hamburg), Vander has also published an article that critically examines the impact of ideologies of multilingualism on the epistemic inclusion and participation of university students in Canada and Germany. Read the article here.
In addition, Vander has written a chapter where he discusses the experiences of Global South student teachers in an English language teacher education program in relation to engagements with critical literacies and pedagogies. In the chapter, Vander focuses on language teacher identity and on how critical literacies and pedagogies both challenge and empower the student teachers. You can access the chapter here. Speaking to equity, inclusion, and the future of higher education in a post-pandemic world, Vander has contributed a chapter that critically investigates the challenges online learning can pose to multilingual international students in colleges and universities worldwide. Read more about the chapter and the edited volume here.
|
|
|
|
Grunnskolelektor Martin Snildal Nygård og DivE-forsker Ole Kolbjørn Kjørven har intervjuet seks ungdommer i alderen 16-18 år om deres refleksjoner etter å ha vært på konsert med rapduoen Karpe i Oslo Spektrum. I artikkelen viser Nygård og Kjørven at Karpes blanding av ulike kulturelle referanser og stilarter gjorde inntrykk på ungdommene og satte i gang tanker om hva som kan innlemmes i "det norske". Forskerne knytter disse refleksjonene til konkrete kompetansemål i KRLE for 10. trinn, og påpeker at religion slettes ikke er irrelevant i ungdommers liv. Tvert imot er kunnskap om religion relevant for ungdommers møte med populærkulturen, for eksempel på konsert med Karpe. Du kan lese heje artikkelen her.
|
|
|
More publications from DivE |
Based on an ethnographic study conducted in Sámi language education in mainstream schools in an urban setting in South Norway, DivE-researcher Jonas Yassin Iversen reports on how two Sámi teachers attempt to position their students. Through activities and materials emphasising Sámi traditional handkrafts, stories and family connections to Sápmi, the teachers attempted to include the students into the Sámi collective. Moreover, the teachers repeatedly positioned the students as 'strong Sámi children' through classroom discourse. Read more about how students responded to this positioning and the implications for Sámi language education in the full article here.
In a recent study, DivE-researcher Jonas Yassin Iversen made follow-up interviews with pre-service teachers he interviewed at the outset of their teacher education as part of his PhD project. As the pre-service teachers were now completing their teacher education, he explored how teacher education had prepared them for working with multilingual learners. His findings suggest that teacher education had been successful in developing the pre-service teachers' theoretical knowledge and fostering more positive attitudes towards multilingualism in education. However, many of them were still quite unsure about how to turn these positive attitudes and their theoretical knowledge into practical teaching. Read more about the findings and their implications here.
DivE-forsker Thor-André Skrefsrud har gitt ut boka «Løven i havet – om forliset ved Husevågøy i 1903» på Oplandske Bokforlag. Boka følger Chris i Minnesota. Han er nyforlovet og har akkurat kjøpt jord – så mye at gården ville utgjort den største på Vestlandet. En dag leser han halvårsgamle aviser fra hjemlandet og ser at en far og tre sønner har forsvunnet på sjøen. Ei han hadde et godt øye til, sitter igjen som enke. I boka skriver Skrefsrud om kulturell brytingstid, sosial klasse og mangfoldet som preget Norge på denne tida. Og jada, Bourdieu og Vygotsky dukker også opp. Les mer om boka her.
|
|
|
CERiTE tok imot internasjonale gjester |
|
|
FAITHED-seminar om konfirmasjonsundervisning |
Mandag 18. november arrangerte RLE-seksjonen seminaret "Konfirmasjon og konfirmasjonsundervisning". Seminaret var knyttet til FAITHED-prosjektet som flere DivE-forskere er involvert i. Vi hadde gjester fra Stockholms Universitetet, deriblant Jenny Berglund som er professor II ved Universitetet i Innlandet. Blant øvrige bidragsytere var Caroline Klintborg (Stockholms Universitet), som snakket om konfirmasjonsundervisning i Svenska kyrkan, DivE-forsker Ole Kolbjørn Kjørven, som snakket om betydningen av katekese for katolsk ungdom, samt DivE-forsker Synnøve Markeng, som sammenlignet muslimsk og katolsk trosopplæring i Norge.
|
|
|
New editors for the newsletter |
|
|
For the past three years, postdoctoral researcher Jonas Yassin Iversen has been the editor of DivE's newsletter. From Januar 2025, assistant professor Synnøve Markeng and our PhD students Anne Grethe Kjelling and Danelle du Plessis will take over as editors for our newsletter. The main purpose of the DivE newsletter is to disseminate DivE's research findings to colleagues near and afar. In addition, the work behind the newsletter is an excellent way for early-career researchers to gain relevant experience with research communication and dissemination. As such, we are happy that early-career members of the group are motivated to take on the responsibility of carrying on the newsletter!
|
You are receiving this newsletter because you have agreed to receive information from the research group DivE at Inland Norway University of Applied Sciences. If you would like to sign up or unsubscribe, please contact Jonas Yassin Iversen. |
|
|
|