Welcome the first instalment of the research group Diversity in Education (DivE)’s newsletter for 2025! While some might still be easing into the new year, our research group members are diving right in. In this issue, we warmly welcome a new DivEr to our ranks, highlight a visiting PhD student, and introduce the numerous ways that out members are making a splash with their research both locally and internationally. Read more about our latest activities below! |
Hjertelig velkommen til nytt DivE-medlem |
|
|
|
Rannveig Beito Svendby har doktorgrad i medisinsk antropologi fra Universitetet i Oslo, der hun forsket på hverdagslivet og kjørepraksisene til unge sjåfører etter alvorlige trafikkulykker. I dag er hun stasjonert på Campus Lillehammer, som førsteamanuensis i spesialpedagogikk.
Svendby jobber innenfor en kritisk, refleksiv forskningstradisjon. Hun er særlig opptatt av hvordan personlige erfaringer og historier fra levd liv kan informere praksis. Metodisk bruker hun blant annet deltagende observasjon, intervjuer og autoetnografi. Tematisk er hun særlig opptatt av spenningsfeltet mellom norm og avvik, og hvordan annerledeshet konstrueres og håndteres i møte med det vanlige, aksepterte og idealiserte. Velkommen til DivE! |
|
|
Recent publications from DivE |
|
|
|
DiVEr Lana Amro has just published her first article, in collaboration with her supervisor Jonas Yassin Iversen. The article ‘Translanguaging in transnational digital Arabic heritage language education’ investigates the different functions of translanguaging in Arabic heritage language education – a setting traditionally known for privileging a particular variety of Arabic, namely Modern Standard Arabic. The articles show how translanguaging serves to create a safe space for the students, challenges conventional language hierarchies in the classroom and scaffolds literacy development. You can read the full article here: Translanguaging in transnational digital Arabic heritage language education.
|
DivEr Jonas Yassin Iversen has recently published the article ‘Opportunities and limitations with a land-based pedagogy in Indigenous heritage language education’, where he investigates the advantages and disadvantages associated with a heritage language education primarily focused on lands far away from the students. Taking Sámi heritage language education in an urban setting in Norway as his point of departure, Iversen discusses how Sámi pedagogies can be used to situate the instruction in the students’ local context. The open-access article can be read here.
|
|
|
En riktig god start på året for CERiTE-prosjektet |
|
|
En samtale med assosiert DivE-medlem Prisca Bruno Massao om rasisme, kjønn og maktstrukturer
Nyttår startet med en fersk podkast-episode av Nawar Sayyad, hvor førsteamanuensis Prisca Bruno Massao fikk muligheten til å snakke om temaene rasisme, kjønn, makt og selvsagt CERiTE -prosjektet (Critical Examination of Race and Racism in Teacher Education).
I denne episoden av "Hvor er du egentlig fra?" snakker Nawar med Prisca. De utforsker hennes forskning på rasisme i idrett og lærerutdanning, og diskuterer viktigheten av kritisk raseteori. Prisca deler sine erfaringer og innsikter om hvordan vi kan bekjempe rasisme og skape et mer inkluderende samfunn. Lenken til podkasten finnes her. God lytting!
Presentasjon av en av delstudiene i CERiTE-prosjektet
22. januar presenterte professor Camilla Eline Andersen og førsteamanuensis Prisca Bruno Massao en av delstudiene i forskningsprosjektet CERiTE. Presentasjonen fant sted på INN the LUP, hvor forfattere hadde 10 minutter til å presentere funnene fra deres nyeste artikkel med tittelen Undervisning om rasisme i lærerutdanningene: Studenters fortellinger om kunnskap, uro og savn. Her kan du lese mer om temaet for presentasjonen og den kommende artikkelen.
|
|
|
|
We are excited to share the forthcoming publication of the volume entitled Intersectional Perspectives on Equality and Social Justice in Norwegian Higher Education from DivEr Vander Tavares. As the title suggests, this volume takes a critical, intersectional look at issues and complexities of diversity, equity and inclusion between policy and practice in the domains of pedagogy, epistemology, research, curriculum, and support services in Norwegian higher education. Tavares introduces the volume with reflections Towards an intersectional engagement with plurality, equality and social justice in Norwegian higher education. The volume further contains contributions by DivEr Danelle du Plessis and associate members Prisca Bruno Massao and Kristen Gregers Eriksen.
For a sneak peak, click here! |
|
|
Seminar: Flerspråklighet i utdanning i et globalt perspektiv |
|
|
|
Forskergruppa DivE har i disse dager besøk av stipendiat María Teresa Zarza Díaz fra Universitetet i Barcelona, som studerer opplæring i urfolksspråk i Mexico. Teresa besøker DivE for å bli bedre kjent med forskningsmiljøet vårt og motta veiledning på analysearbeidet sitt. I forbindelse med besøket hennes arrangerte DivE et felles seminar med forskergruppa Språkdidaktikk i flerspråklige kontekster om flerspråklighet i opplæring i et globalt perspektiv. På seminaret presenterte Teresa foreløpige funn fra prosjektet sitt, og vi fikk også innlegg fra DivErne Jonas Yassin Iversen og Lana Amro om arabisk- og samiskopplæring i Norge og digitalt.
|
|
|
| Panelsamtale: Lærerutdanningenes arbeid med samiske temaer |
|
|
Den 16. januar deltok Kristin Gregers Eriksen, førsteamanuensis ved USN og assosiert medlem i DivE, i en panelsamtale. Samtalen var del av Dembra på HL-senteret og Senter for samiske studier ved UiT, som samme dag lanserte en rapport om lærerutdanningenes arbeid med samiske tema i undervisningen. Rapporten peker på noen utfordringer. Hvor skal vi begynne? Hva er viktigst – for lærerstudentene og for det norske og samiske samfunnet? I samtalen ble lærerutdannere utfordret til å se framover og vurdere hva som skal prioriteres.
Opptak av lanseringen kan sees her og rapporten ligger her. |
|
|
Den 6. februar var DivE-forsker Thor-André Skrefsrud opponent på Charlotte Lange Hald sin ph.d.-avhandling «Engagement, utilstrækkelighed og undvigelsesmanøvrer: Jagten på et sprog for racialiceringsprosesser i skolen» ved DPU, Aarhus Universitet. I avhandlingen har Hald brukt memory-work for å undersøke den pedagogiske praksisen erfares av lærerne, hvilke refleksjoner de gjør seg over arbeidet sitt og hvordan de tenker rundt sin egen profesjonsrolle i møtet med et stadig mer sammensatt klasserom.
|
|
|
Førjulsdykk: et tilbakeblikk til desember |
|
|
Internasjonalt seminar på Hamar
4.-6. desember var DivE vertskap for et møte i det internasjonale forskernettverket Migrant Youth, Education, Culture and Identity (MYECI). Målet med seminaret var å arbeide videre med en felles antologi om overganger i utdanningssystemet og legge planer for et kommende felles ph.d.-kurs i Göteborg høsten 2025. Flere DivE-forskere har gjennom flere år vært involvert i forskernettverket, som bl.a. sto bak antologien Migrant Youth, Schooling and Identity: Perspectives and Experiences from Northern Europe.
|
| Førjulspublisering
Rett før jul publiserte Ann-Cathrin Faldet, Jonas Yassin Iversen og Thor-André Skrefsrud essayet «Et jevnere utdanningsløp: Reduserte forskjeller eller selvforsterkende marginalisering?» i Norsk tidsskrift for pedagogikk & kritikk. De problematiserer hvordan synet på elever og læring i Kunnskapsdepartementets rapport Et jevnere utdanningsløp kan bidra til å befeste negative oppfatninger av enkelte elevgrupper. Kan rapportens omtale av elevers svake selvregulering og begrensede ordforråd skape selvoppfyllende profetier som forsterker ulikhet? Les den her!
|
|
|
Og for den som har lest helt hit... |
|
|
| Her er en liten 'grublis' til neste nyhetsbrev: Nå er det tid for torsk og skrei, Men i mai kommer en kar og foreleser for deg! Tro det eller ei, Det er faktisk _____ _____!
Send dine forslag til synnove.markeng@inn.no |
|
|
|