An update from the DivE research group
Welcome to this month's bilingual newsletter from the research group Diversity in Education (DivE)! In this month's newsletter, we would like to update you on our research group's latest activities. Research never rests and neither have the DivErs. The summer has been a productive time, with conference presentations and new publications from the DivE team.
|
|
|
Recent Publications from DivE |
Since our last newsletter, DivE has contributed with the following publications:
DivE-stipendiat Synnøve Markeng undersøker i sin nylig publiserte artikkel hvordan arbeid med religiøse skrifter er presentert i religionsdidaktiske innføringsbøker for lærerutdanningen (utgitt mellom 1997 og 2021). Bøkene legger vekt på arbeid med skrifters meningsinnhold, ved at elever skal lære om tekstenes innhold, som også medierer kunnskap om religiøse tradisjoners tro og praksis. Å bruke samme metoder i arbeid med ulike religiøse skrifter ser ut til å være forstått som likebehandling. Innføringsbøkene oppfordrer til varsomhet i møte med en religiøs forståelse av skrifter, spesielt i forbindelse med religiøs bruk som ikke involverer forståelse av tekstens innhold. Les hele artikkelen her.
DivE-researcher Jonas Yassin Iversen has co-authored the article "Translanguaging strategies in multilingual newly arrived students’ writing" in collaboration with his former MA student,Ingrid Vinje Storheil. The article explores how multilingual newly arrived students use translanguaging strategies in the writing of a factual text in Norwegian and how the students reflect on the development of these strategies. You can read the full article here.
DivE-researcher Thor-André Skrefsrud published a chapter in an anthology on IntechOpen. The chapter discusses student teachers’ possibilities for developing critical and intercultural awareness through student active learning. The discussion draws on two examples: a case study on the collaboration between teacher education and a museum, and a project using virtual reality technology to prepare student teachers for home-school cooperation. Read more about his conclusions here.
|
|
|
Boklansering: Læring i et Vygotsky-perspektiv |
DivE-forskerne Thor-André Skrefsrud, Hege Merete Somby og SPLP-forsker Ann-Cathrin Faldet har vært redaktører for den nye Open Access-antologien "Læring i et Vygotsky-perspektiv". Antologien ble lansert med brask og bram på Hamar i begynnelsen av september med en godt besøkt panelsamtale mellom flere forskere med interesse for Vygotskys pedagogiske arbeid. I boken har en rekke Vygotsky-forskere fra inn- og utland bidratt til å kontekstualisere Vygotskys perspektiver på læring i vår egen tid. Vi gratulerer redaktører og forfattere!
|
|
|
|
Summer time is conference time and DivE can look back at several conferences over the summer, including AILA, ECER, and RECE.
DivE had a strong presence at the annual ECER conference. This year, the conference was hosted by the University of Glasgow, Scotland. DivE was represented in several networks, including Social Justice and Intercultural Education and Language and Education. Findings from ongoing research projects were shared with colleagues from across Europe and beyond.
At the RECE (Reconceptualizing Early Childhood Education) Conference in Manchester, UK, associated member of DivE, Hanne Høglind, presented a paper with the title «Children’s expressions of resistance and participation in formalized langugage-training sessions». The papers focus is how multilingual preschool children express resistance and their space for participation within sessions of a language-training program (SPROFF/LPPC).
|
|
|
| Bli kjent med DivEs ph.d.-prosjekter: Inkludering i grunnskole for voksne |
|
|
Shahrzad Nouri er én av DivEs nyeste tilskudd og vi er stolte over å kunne presentere hennes forskningsprosjekt. Shahrzad er stipendiat i inkludering i opplæring, som er en del av satsningen «Det inkluderende innlandet». Hun har bakgrunn som lærer i ordinær grunnskole og i grunnskole for voksne. I ph.d.-prosjektet utforsker hun inkluderende læringsprosesser i grunnskole for voksne gjennom et aksjonsforskningsprosjekt. I samarbeid med lærere i voksenopplæringen vil hun utforske hvordan kritiske og feministiske perspektiver på inkludering kan bidra inn i lærernes praksis og refleksjoner, både individuelt og i profesjonelle felleskap. Hvordan lærerne forstår og utøver målsettinger om å anerkjenne og ta i bruk elevenes medbrakte kompetanse er en sentral del av prosjektet.
|
|
|
Call for Abstracts: Sámi Perspectives in Education |
|
|
For the fourth consequetive year, DivE is inviting researchers, teachers and students interested in Sámi perspectives in education to an online research conference 9 February 2024. The keynote speakers will be Gøril Figenschou (editor of Ávdnet – samiske tema i skole og utdanning) and our own Bente Ovedie Skogvang. We invite all to submit an abstract of no more than 400 words by 19 November using this link. The conference is hosted by DivE in collaboration with the INN research group SPLP.
|
You are receiving this newsletter because you have agreed to receive information from the research group DivE at Inland Norway University of Applied Sciences. If you would like to sign up or unsubscribe, please contact Jonas Yassin Iversen. |
|
|
|