For some people ('normal' people), summer is a time for relaxing and enjoying the nice weather. For researchers, summer equals conference season! It's no surprise then that this month's newsletter can report from multiple conference presentations by DivE researchers from conferences across Europe. In addition, it is wonderful to finally announce that the long-awaited anthology Migrant Youth, Schooling and Identity has finally been published. Read more about it and other exciting publications in this month's dive into our research group's activities.
|
|
|
| Recent Publications from DivE |
We are proud to announce that Springer has just published the anthology Migrant Youth, Schooling and Identity! The anthology is the result of a years-long collaboration between researchers in Denmark, Iceland, Norway, Sweden, and the United Kingdom interested in young peoples’ identity development in the context of migration and education. The anthology compiles studies exploring a wide variety of issues from across Northern Europe. It is especially exciting to see the many contributions from the DivE team. We are grateful for our collaboration with the editors, Nils Hammarén, Biörn Ivemark and Live Stretmo, and we look forward to continuing our collaboration in the future.
Den populære læreboka Innføring i KRLE-didaktikk: Undervisning i Religion, livssyn og etikk i et flerkulturelt samfunn har nå kommet i revidert utgave. Boka har vært markedsledende i lærerutdanningen de siste årene og er nå oppdatert etter den nye Opplæringsloven og med et nytt didaktisk kapittel. Boka utgis på IKO og er redigert av DiVE-forsker Thor-André Skrefsrud og Kåre Fuglseth ved Nord Universitet. DivE-forsker Ole Kolbjørn Kjørven bidrar også med et kapittel i boka.
|
|
|
BERA: Symposium on incorporating learners’ funds of knowledge in school |
Bringing together insights from multiple DivE research projects, the DivE team organised a symposium on incorporating learners’ funds of knowledge from alternative learning environments into mainstream education. On the one hand, the symposium considered students’ perspectives on the role of faith literacy developed in supplementary Islamic education and Arabic language proficiency developed in heritage language education in mainstream education. On the other hand, mainstream teachers’ experiences on incorporating students’ funds of knowledge were also presented. With the help of an excellent discussant, Anna Winlund (Gothenburg University), we were able to identify opportunities and challenges for bridging the gap between supplementary and mainstream education.
|
|
|
| ECER: Symposium on Arabic teaching in Europe |
During this year’s ECER, DivE-researchers Lana Amro and Jonas Yassin Iversen organised a symposium on Arabic teaching together with colleagues from Belgium, Finland, Germany and Sweden. Drawing on ethnographic studies in ‘mother tongue education’ in Finland and Sweden, supplementary schools in Belgium, and online Arabic heritage language teaching, the different papers offered new insights into how the organisation of the Arabic teaching shapes language use and learning outcomes in Arabic heritage language education. Hopefully, this symposium will serve as a catalyst for future collaboration opportunities between the researchers involved!
|
|
|
| DivE-symposium under NCRE |
|
|
Gå ikke glipp av på FAITHED-konferansen |
Forskningsprosjektet Ikke-formell trosopplæring, offentlig skole og religiøse minoriteter i Norge (FAITHED) studerer barn og unge med bakgrunn i religiøse minoriteter i Norge og deres forhold til religionsundervisning i eget trossamfunn og i offentlig skole. Prosjektet er finansiert av Norges Forskningsråd. Forskerne i FAITHED-teamet inviterer til FAITHED-symposiet 21.-22. oktober 2024. Her vil de presentere og diskutere resultater fra prosjektet. Det blir også bidrag fra prosjektets internasjonale rådgivergruppe og fra inviterte innenlandske forskere. Interesserte kolleger, studenter og andre innbys til å delta i symposiet og diskusjonen. Deltakelse er gratis, inkludert kaffepausene, men påmelding er nødvendig. Les mer om konferansen og påmelding her.
|
|
|
Høgskolen i Innlandet blir universitet! |
DivE-gjengen er glade og stolte over at Høgskolen i Innlandet nå får status som fullverdig universitet. Mangfold i utdanning har vært et strategisk satsingsområde for høgskolen helt siden 1980-tallet, og vi gratulerer hverandre med innsatsen som er lagt ned gjennom disse årene! Nå ser vi frem til å se hvilke spennende muligheter den nye universitetsstatusen vil gi. |
|
|
|